מספר פריט : 6643

קבוצת המחקר "רוחניות בחינוך"

מספר פריט : 6643

קבוצת המחקר "נשמה יתרה בחינוך" הוקמה במרץ 2013 בחסות קרן תל"י, המרכז לחינוך יהודי באוניברסיטת חיפה ומכון ון-ליר.

בראש הקבוצה עומדים פרופ' חנן אלכנסדר וד"ר איתן שיקלי.

נכון לעכשיו מפגשי הקבוצה הסתיימו, וקיימת התארגנות להוצאה לאור של ספר המיועד לאנשי חינוך ו/או כנס סיום.

הרקע להקמת הקבוצה :

בשני העשורים האחרונים, השיח החינוכי בעולם המערבי מעניק מקום חשוב לסוגיית הרוחניות בחינוך. נקודת המוצא של השיח הזה מונחת בדרך כלל באכזבה ממערכות החינוך הציבורי הממוקדות יותר מידי בהישגיות, ומציפייה, שעיסוק משמעותי יותר בעולמו הפנימי של הלומד ובשאלות הגדולות של החיים ישנו את האקלים הבית ספרי, יתרמו לשיפור ביחסים בין מחנכים ותלמידים, יעניקו שלווה נפשית גדולה יותר לתלמידים  ואף יאפשרו הישגים לימודיים טובים יותר.

אולם, הנושא מורכב ורב-ממדי ונראה כי אין עדיין מספיק בהירות מושגית בכל הנוגע למשמעות המושג, למשמעות ההתפתחות הרוחנית, לתרגום דידקטי של הרוחניות על גווניה וכו'… לפיכך, מתבקש דיון מעמיק ממגוון נקודות מבט חינוכיות, פילוסופיות, פסיכולוגיות, סוציולוגיות, תרבותיות, דתיות ובין-דתיות.

מטרות הקבוצה :

  1. לפתח את תחום הידע ולהבהיר את היבטיו השונים על ידי מחקר, כתיבה ופרסום.
  2. להפגיש את אנשי השדה בתחום החינוך עם אנשי תיאוריה ומחקר, ועל-ידי כך להעמיק ולחדד את הידע והפרקטיקה.
  3. לקדם את הדיון החינוכי והציבורי בנוגע לדרך בה ניתן לשלב יותר רוחניות במעשה החינוכי

נושאי אסופת המחקרים המתוכננת:

איך בונים רצון? – עיון במשנתו הקבלית-חינוכית של הרב אשלג– אלי וינוקור

רוחניות, משמעות והתפתחות מיטבית של ילדים ונוער– פנינית רוסו-נצר

קריאה כתרגולת רוחנית – דניאל מרום

נשמת החינוך: לנשום, לאהוב, להבין, ליצור- עפרה מייזלס

האדם הנדחף והאדם הנמשך – שתי תיאוריות מוטיבציה בהבנת המעשה החינוכי – אורן ארגז

מדיטציית מיינדפולנס וחקר המור – לקחים לתחום החינוך – אביבה ברקוביץ'–אוחנהחינוך לרוחניות וחינוך יהודי: הילכו השנים יחדיו? – מיכל מושקט-ברקן

קולנוע רוחני – צפייה  חוויתית ומושכלת בייצוגים של דת ורוחניות עכשווית בקולנוע – ד"ר לילה מור

עמדות הורים כלפי שילוב פרקטיקות רוחניות בבתי ספר – חגית הכהן וולף, מריאנה רוח-מדבר, גבי הורנצ'יק

על נוכחות בהוראה, בהכשרת מורים ובנרטיבים של מורים – פרימה אלבז-לוביש

חברי הקבוצה :

פרופ' עפרה מייזלס, חוקרת פסיכולוגיה התפתחותית בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה. בין השנים 2006 – 2012 שימשה כדיקן הפקולטה לחינוך ובשנים 2012-2013 כיו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך. בהוראתה במסגרת הכשרת מורים בפקולטה לחינוך, במחקריה על caring  אצל מורים ובתפקידיה השונים עסקה רבות בהכשרת מורים ושאלות של חינוך מיטבי.

פרופ' מיכל מושקט-ברקן, מנהלת מחלקת החינוך והפיתוח המקצועי בהיברו יוניון קולג' ירושלים. מנהלת תוכנית התמחות בחינוך יהודי פלורליסטי הכוללת תואר שני בחינוך יהודי מטעם מרכז מלטון לחינוך יהודי באוניברסיטה העברית. משמשת כמרצה וכיועצת למנהלים ורשתות חינוך. מחקריה מתמקדים באידיאולוגיות חינוכיות, פלורליזם, הנחיית מורים בחינוך יהודי, ובפיתוח מנהיגות דתית בישראל ובתפוצות.

פרופ' גבריאל הורנצ'יק הוא ראש החוג לחינוך וחבר סגל המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון באוניברסיטה העברית בירושלים. גבריאל הורנצ'יק הוא פסיכולוג חברתי ובין-תרבותי. תחומי ההוראה והמחקר העיקריים שלו כוללים, בין היתר: היבטים פסיכולוגים של זהות תרבותית ואתנית, המשגה ומדידה של זהות יהודית, רוחניות ודתיות, מעברי זהות, חינוך והגירה, זהות והסתגלות של מהגרים.

פרופ' פרימה אלבז-לוביש היא פרופסור אמריטה בפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה. תחומי התמחותה הם מחקר נרטיבי ואוטוביוגרפי, ידע וסיפורי חיים של מורים, תכנון לימודים ופגדודיה רב-תרבותית בהכשרת מורים. היא עמדה בראש המגמה לחקר החינוך האלטרנטיבי בחוג ללמידה, הוראה והדרכה של הפקולטה לחינוך. כיום היא מתעניינת בתרומה של כתיבה אישית להתפתחות המקצועית והאישית של אנשי חינוך וליצירת דיאלוג בין קבוצות בחברה. היא פרסמה ארבעה ספרים ומאמרים רבים. ספרה האחרון הוא  Elbaz-Luwisch, F. (2014) Auto/biography and Pedagogy: Memory and presence in teaching. Peter Lang, New York.

ד"ר פנינית רוסו-נצר הינה מרצה בחוג לייעוץ והתפתחות האדם באוניברסיטת חיפה ובמכללת אורנים, וחוקרת במרכז מיטיב לחקר ויישום הפסיכולוגיה החיובית בביה"ס לפסיכולוגיה, המרכז הבינתחומי הרצליה. תחומי המחקר והפרקטיקה שלה מתמקדים במשמעות בחיים, רוחניות והתפתחות רוחנית, פסיכולוגיה חיובית, תהליכי שינוי חיובי וצמיחה במעגלי החיים. ד"ר רוסו-נצר היא לוגותרפיסטית קלינית  Diplomate Clinician)) ובעלת ניסיון עשיר ומגוון כמרצה, מנחת קבוצות, יועצת אקדמית ומפתחת תוכניות התערבות והכשרה באקדמיה ובארגונים ציבוריים ופרטיים מגוונים. היא עורכת-שותפה של הספר Meaning in Positive and Existential Psychology שיצא לאור בהוצאת Springer NY ושל ספר נוסף העוסק בפסיכותרפיה ממוקדת-משמעות, העתיד לצאת לאור בקרוב.

ד"ר דניאל מרום הוא ראש תחום פיתוח הפדגוגיה והנחיה של בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית. בעל תואר דוקטור בחינוך מהאוניברסיטה העברית בירושלים בה לימד פילוסופיה ותכנון חינוכי. הוא שימש מרצה אורח במוסדות אקדמיים אחרים בארץ ובארצות הברית ופיתח הדגמות קוריקולריות לחינוך הישראלי והיהודי במגוון הקשרים, מגן הילדים ועד להשכלה הגבוהה. מאמריו ומחקריו מתמקדים ברעיונותיהם החינוכיים של הוגי דעות ישראלים ויהודים. כחבר בקבוצת המייסדים של יוזמות קרן מנדל בישראל, הוא הקים בשנת 2003 את היחידה לפיתוח חזון בחינוך וניהל אותה עד 2010, מרום גם השיק את תכנית הפרסומים של הקרן בעריכת סדרת המונוגרפיות שלה ובעריכה משותפת של "מדברים חזון" ו"שיח מלב המבוכה" ופיתח את תחום ההנחייה האישית בבית הספר.

ד"ר אורן ארגז מרצה בבית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית ובמכללה האקדמית אשקלון. כמו כן הוא משמש כעמית מחקר במכון מודע שבמרכז הבינתחומי בהרצליה. במסגרת מחקריו הוא בוחן הבטים תיאורטיים ויישומיים של שיח החינוך הקונטמפלטיבי (מיינדפולנס, יוגה ופדגוגיות התבוננות אחרות) כפי שהוא מעוצב בתווך שבין מחקר מדעי למסורות חוכמה. אורן הוסמך כמורה בכיר ליוגה, והוכשר גם כמורה להפחתת מתחים מבוססת מיינדפולנס. אלו מהווים חלק בלתי נפרד מיומו, מתפסיתו המחקרית, ומגישתו הפדגוגית-קוריקולארית להכשרת מורים ולהוראה אקדמית.

ד"ר אביבה ברקוביץ אוחנה היא חוקרת מוח ומרצה בפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, בחוג לייעוץ והתפתחות האדם, ובחוג להוראה, למידה והדרכה. מחקריה מתמקדים בהשפעות של מדיטציות שונות על הפעילות המוחית, ועל היבטים קוגנטיביים שונים, כולל קשב, רגש, יצירתיות, תפישת זמן ותחושת עצמי, במטרה ליישם תובנות אפשריות בתוך תחום החינוך.

ד"ר לילה מור מרצה בקורס לקולנוע רוחני – קולנוע, דת ורוחניות עכשווית  בחוג למיסטיקה ורוחניות במכללת צפת. בימים אלו היא עובדת על פוסט-דוקטורט במכון Planetary Collegium  ב- Plymouth University שבמסגרתו היא מפתחת קורסים לפלטפורמה חינוכית עם דגש מיוחד על הרוחני באמנות, בעיקר אמנויות המסך כקולנוע  ואמנות אינטרנטית. היא בעלת תואר שני ושלישי בלימודי קולנוע וחקרה את היחסים בין קולנוע לרוחניות כעמית מחקר במכון ללימודים פוסט-חילוניים במחלקה למדיה חדשים ועיצוב באוניברסיטת לונדון מטרופוליטן.

ד"ר חגית הכהן וולף היא פסיכולוגית חברתית-ארגונית, העוסקת במחקר, הוראה והערכה בתחומים של זהות חברתית, זהות יהודית, חינוך יהודי והתחדשות יהודית בישראל ובעולם, רוחניות ודתיות. בנוסף, היא עוסקת בתכנון, ניהול, ייעוץ, הנחיה וביצוע מחקרי הערכה עבור ארגונים בולטים בתחום החינוך היהודי.

ד"ר מריאנה רוח-מדבר היא חוקרת של רוחניות עכשווית, בכלים של חקר תרבות וחקר דתות. מחקריה הקודמים עוסקים במפגש בין ניו אייג' ליהדות, ביחס הממסדי לרוחניות האלטרנטיבית העכשוויות בישראל, ברוחניות באינטרנט ועוד. היא הקימה מסלול לימודים ל-BA במיסטיקה ורוחניות במכללה האקדמית צפת, וייסדה (ביחד עם פרופ' עפרה מייזלס) את הכנס הישראלי לחקר רוחניות עכשווית. כמו כן, ד"ר רוח-מדבר מנהלת פרוייקטי התוכן ואתר האינטרנט של "נשמה יתרה – המכון לחינוך רוחני" מיסודה של קרן תל"י.

אלי וינוקור הוא בוגר תכנית "מנדל" לדוקטורנטים מצטיינים בחינוך ומרצה בחוג ללימודים רב-תחומיים בפקולטה למדעי הרוח, אוניברסיטת חיפה. בימים אלה, אלי מסיים את עבודת הדוקטור שלו במסגרת החוג ללמידה, הוראה והדרכה, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה. מחקריו דרים על הקשת המחקרית הרחבה שבין חינוך לקוסמופוליטיות, קבלה וחסידות וחינוך לרוחניות, ועוסקים, בין השאר, בתרגום הגות לחינוך.

למידע על הקבוצה באתר של מכון ון-ליר – לחצו כאן.

ליצירת קשר עם קבוצת המחקר, פנו אל רכזת הקבוצה, גב' איילת אגוזי:  aegosi@univ.haifa.ac.il