מספר פריט : 8537

סַטְיַאגְרָהָא (האחיזה באמת)

סַטְיַאגְרָהָא (האחיזה באמת)
סַטְיַאגְרָהָא (האחיזה באמת)

מספר פריט : 8537

  קהלי יעד
כיתות י יב
מבוגרים
  שיוך תרבותי
מסורות אסייתיות ניו אייג תרבות מערבית מודרנית
  סוג ספר
ספר עיון
  אורך טקסט
טקסט רגיל
  מילות מפתח
אדם, אנושות  ]  [  אחריות  ]  [  אלימות, כח  ]  [  היגיון, שכלתנות, תבונה, רציונליזם, אינטלקטואליות  ]  [  חוקים ומסגרות  ]  [  ייחודיות הפרט, אינדיווידואליזם  ]  [  פתיחוּת, פתיחות לדברים/רעיונות חדשים  ]  
44313

 "מה היא האמת (סַטְיַא)?" שאלה שלעיתים רחוקות אנו עוצרים בכדי לחשוב עליה. שאלה נוספת שמתלווה לה היא "מה עלי לעשות?" או "מה הוא המעשה הראוי?" שאלות אלו עומדות במרכז תורתו של מַהַטְמָה גַנְדְהִי ומוצגות באוטוביוגרפיה "סיפור ניסויי עם האמת". בפסקה זו מצביע גַנְדְהִי על בעיתיות בחברה המאורגנת תחת מדינה: אנו נוטים להאמין (ובמיוחד בחברה דמוקרטית) שתפקיד הממשלה לחשוף את האמת ולקבוע עבורנו אילו פעולות, חוקים וציווים הינם ראוים ואלו לא. גַנְדְהִי מחזיר את האחריות לרמת האינדבידואל ודורש מאיתנו להתבונן פנימה ולשאול "באמת?" האם באמת אני מאמין או מאמינה בחוקים הללו? אין התבוננות מופנת רק כלפי חוקי מדינה כתובים, היא נוגעת גם לרעיונות אשר ירשנו מרחם אימנו, לאידיאלים, לתפיסות חברתיות, אמונות שונות לגבי המציאות וחוקים דתים. מוטלת על כל אדם האחריות הכבדה לבחון במצפונו האישי כל אחד מהנושאים הללו ולהכריע בעצמו האם הוא מוסרי וטוב או ההפך מכך. במידה ומצפוננו האישי אינו רואה בחוק מוסרי, חובתו להתנגד באופן בלתי אלים ולא לקיימו (גם אם יתצטרך לשאת בעונש על כך). חובתו של האדם לסרב, להגיד "לא".

יוחנן גרינשפון כותב בספרו אודות גנדהי "על כוח ואי-אלימות" כי הכוח המאגי הפעיל בתורתו של גנדהי היא אמירת ה"לא". אמירת זו היא התנגדות בלתי-אלימה (אַהִימְסָא), הקשה לביצוע, אך אפקטיבית. כחלק מהחברה האנושית אנו מחונכים מיומנו הראשון להגיד "כן". הצבת סימן השאלה ליד המילה "כן", פותחת אופציה לחשיבה מחודשת, יצירתית ועצמאית. לא תמיד קל לזהות את ה"כן" שלנו כיוון שהוא מוטמע בנו. אנו מקבלים היררכיות חברתיות, הפרדות דתיות, קודים חברתיים וכו' כמובנים מאליהם. קבלה זו היא אמירת "כן" תמידי. ולכן למילה באמת יש את היכולת לחשוף את ה"כן" הסמוי. למשל, האם באמת נשים פחותות מגברים? כשהתשובה הייתה "לא" התעוררה התנועה הפמניסטית. כאשר השחורים בארצות הברית שאלו "האם באמת האדם הלבן עליון? התשובה הייתה "לא" ומאבקם לשחרורם מעבדות החל. 

מתוך: 'על כוח ואי-אלימות' (מאת יוחנן גרינשפון)

"אי שיתוף פעולה איננו מצב סביל; זהו מצב פעיל, אינטנסיבי-אקטיבי יותר מהתנגדות פיזית או מאלימות."

"התנגדות פאסיבית היא שיטה שעניינה הגנה על זכויות באמצעות סבל אישי, ולפיכך ההיפוך הגמור של התנגדות חמושה. כאשר אני מסרב לעשות משהו שמעורר במצפוני שאט-נפש, אני משתמש בכוח-הנפש… כולם יהיו מוכנים להודות בכך שהקרבה עצמית היא נעלה לאין שיעור על הקרבת הזולת. יתר על כן, אם משתמשים בכוח הזה עבור מטרה שאינה צודקת, רק האדם שעושה בו שימוש סובל, אך בשל טעויותיו איו הוא גורם לאחרים לסבול… כל עניינו הוא לגלות מה נכון ולפעול לפיו. המשמעות האמיתית מאחרי ההצהרה שעלנו לציית לחוקים בין אם הם טובים או רעים היא תופעה חדשה… הציות לחוקים העומדים בסתירה לצו מצפוננו עומד בניגוד גמור לטבע האדם. תורה כזו מנוגדת לדת, ומשמעותה עבדות. אילו הממשלה הייתה דורשת מאתנו להסתובב ערומים ברחוב- האם עלינו לציית להוראותיה? לו הייתי אני מתנגד פאסיבי הייתי אומר להם שאינני מוכן להיות שותף בדבר וחצי דבר לחוק שהם קבעו. אולם כה שכחנו את עצמנו, והפכנו לכנועים כל כך, שכבר לא אכפת לנו שמחוקקים חוקים המשפילים אותנו. חוקים מעשי ידי אדם אינם בהכרח מחייבים אותו; הרי אפילו הממשלה אינה מצפה לדבר כזה מאתנו. אין היא אומרת "אתם חייבים לעשות דבר כזה או אחר!", אלא "אם לא תעשו כן – נעניש אתכם". אבל אנחנו שקענו כל כך עמוק, עד שנראה לנו שזוהי חובתנו ודתנו לציית בעיניים עצומות למה שהחוק מטיל עלינו. אם רק יבין האדם שזה בלתי אנושי לציית לחוקים בלתי-הוגנים, לא ייתכנו שום עריצות ושעבוד של אדם אחר כלפי אדם אחר. זהו המפתח לשלטון עצמי (סווראג'). "

 

  קהלי יעד
כיתות י יב
מבוגרים
  שיוך תרבותי
מסורות אסייתיות ניו אייג תרבות מערבית מודרנית
  סוג ספר
ספר עיון
  אורך טקסט
טקסט רגיל
  מילות מפתח
אדם, אנושות  ]  [  אחריות  ]  [  אלימות, כח  ]  [  היגיון, שכלתנות, תבונה, רציונליזם, אינטלקטואליות  ]  [  חוקים ומסגרות  ]  [  ייחודיות הפרט, אינדיווידואליזם  ]  [  פתיחוּת, פתיחות לדברים/רעיונות חדשים  ]  
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support