מספר פריט : 2749

חינוך רוחני בעידן המדיה והרשתות החברתיות – ד"ר גילה זילכה

חינוך רוחני בעידן המדיה והרשתות החברתיות - ד"ר גילה זילכה

מספר פריט : 2749

Gila
זוג ספריה של ד"ר זילכה

המטרה של מורים-מחנכים רוחנים היא להעצים את המפגש שלהם עם הילדים, כבוגרים שמאפשרים לילדים לטפח את המרכיבים המשמעותיים ביותר בהתפתחות הילד, והם טיפוח העוצמות של הילד, טיפוח הייחודיות של הילד בתוך המכלול, טיפוח כישורים חברתיים למעורבות והשתלבות בחברה, בתרבות ובסביבה בה הוא חיי.

נחנך לרוחניות דרך דוגמה אישית של מודעות, זמינות רגשית, יושר, של נועם, עדינות, גמישות ועקביות, אושר, שלווה, שמחה, רגיעה, התלהבות, בטחון עצמי, תחושת שייכות וסולידריות, שקט, מוטיבציה, אומץ, רכות, נעימות, יצירתיות, שלמות, אופטימיות, מימוש עצמי והגשמה עצמית. זמינות רגשית, רכות, עדינות, הם הכוחות המניעים את הילד לעשייה, לחיים של יצירה ומשמעות.

תקשורת חיובית, קבלה וחיבור לעוצמות ולרצון החופשי — הם הכלים שלנו בבואנו לחנך חינוך רוחני וחינוך לרוחניות את התלמידים שלנו. תקשורת חיובית הכוונה לשפה שהמסרים שלה הם אכפתיות, חמלה, קבלה, עזרה, הקשבה ותמיכה. לקבל את הילד כמו שהוא, לא אומר שאין צורך שהוא ישתנה, זה אומר שאנחנו מקבלים את האיכויות המולדות שלו כבסיס לצמיחה ולגדילה. לא צריך להיפטר משום דבר, אלא לעבור תהליך של פתיחות והתפתחות לתיעול העוצמות של הילד לאפיקים חיובים.

בתהליך החינוכי שלנו עם הילד, הילד מגלה פתאום שיש מי שחושב עליו. לאורך התהליך מתברר לו שהוא חשוב, ושלחייו יש מטרה. הילד חש שהוא 'באזור מוגן' אתנו ושהקשר שלנו אתו בטוח. הוא מבין שהוא חלק חשוב ואינטגרלי מהמכלול, אך גם שהוא ייחודי ומיוחד במינו, שיש דברים שהם מותאמים 'רק בשבילו'. הוא מרגיש שלחייו יש ערך.

לינק לאתר העצמת הורים, מחנכים וחונכים בעידן המדיה והרשתות החברתיות – דרך היסודות.

על הספר: העצמת מחנכים וחונכים בעידן המדיה והרשתות החברתיות – דרך היסודות. הוצ' ביתן-גלים, ישראל 2014

המטרה המרכזית של ספר זה היא להעצים את המחנכים ואת החונכים שעובדים עם ילדים, להעצים את המפגש שלהם עם הילדים, לחזק אותם ואת התפקיד שלהם כבוגרים משמעותיים בחיי הילדים, בוגרים שמאפשרים לילדים לטפח את המרכיבים המשמעותיים ביותר בהתפתחות הילד והם טיפוח העוצמות של הילד, טיפוח הייחודיות של הילד בתוך המכלול, טיפוח כישורים חברתיים למעורבות והשתלבות בחברה, בתרבות ובסביבה בה הוא חיי.

על הספר: העצמת הורים בעידן המדיה והרשתות החברתיות – דרך היסודות. הוצ' ביתן-גלים, ישראל 2014

ד"ר גילה כהן-זלכה        

מיסדת 'דרך היסודות' להעצמת הורים מחנכים וחונכים בעידן המדיה והרשתות החברתיות, פרסמה שני ספרים בנושא (ר' לעיל). חוקרת, מרצה וראש מגמה באוניברסיטת בר-אילן ובמכללה האקדמית אחוה.

לשעבר: מורה ומחנכת בתל"י, רכזת תל"י, ומדריכה בתל"י; מנהלת תחום תכנים ותוכניות לישום דוחות שנהר וקרמניצר במזכירות הפדגוגית במשרד החינוך.

מזה שנים אחדות חוקרת התנהגות ילדים במדיה לגווניה, ברשתות חברתיות, צפיה בטלוויזיה, שימוש באפלקציות שונות וכד'. מצד אחד פותחת המדיה לגווניה בפני הילדים מרחבים חדשים להתפתחות אישית וחברתית, ומצד שני היא חשפת אותם למציאות מורכבת יותר מאי פעם, לטשטוש גבולות בין פרטי לציבורי, בין אינטימיות לשיתוף, בין הסתגלות לנורמות סביבתיות לבין בחירה אוטונומית. היום יותר מבעבר תפקיד המורה-מחנך, מורכב יותר ופחות ברור. שינוי סביבת החיים של הילדים מחייבת אותנו ללכת בדרך שתעצים אותנו ואת ילדינו ותגשים את תפקידנו כמחנכים משמעותיים המעצבים ומשפיעים על דור ההמשך.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support