מספר פריט : 2720

חינוך אנתרופוסופי בישראל

מספר פריט : 2720

Waldorf class (1)
כיתת ולדורף אופיינית
"Classroom waldorf 0001", by Will Merydith's photostream
http://www.flickr.com/photos/merydith/5017178629 מתפרסם לפי רישיון CC BY-SA 2.0 דרך ויקישיתוף

חינוך ולדורף נוסד בתחילת המאה העשרים על-ידי המחנך, הפילוסוף והוגה הדעות רודולף שטיינר. הדרך האנתרופוסופית רואה באדם ישות של גוף, נפש ורוח. לפיכך, כל עבודה חינוכית הנעשית ברוח זאת חייבת לפנות אל ישות האדם השלמה ולפתח את כל כוחות הנפש: חשיבה, רגש, רצון מלידה ועד בגרות. הפדגוגיה האנתרופוסופית היא "ידע האדם" משמשת כבסיס מדעי לאמנות חדשה של החינוך יחד עם מתודה ופרקטיקה של ההוראה המעשית בכל המקצועות כשהיא רואה את הילד כישות מתפתחת, ואת הילדות כפרק זמן משמעותי ובעל ערך לשם עצמו.

זוהי אינה מגמה של התמקצעות אלא מגמה של מתן רקע רחב ורב-גוני לשם יכולת להבין, לשפוט ולעמוד בעולם כמבוגרים עצמאיים ואוטונומיים.

החינוך, המבוסס על המדע של הישות האנושית השלמה, חייב לזרום בכיתה אל נפש הילד ככוח מרפא, החדור ברגשות העמוקים ביותר של יראת – כבוד לישות הצעירה המתפתחת ועל כן הוא  אינו שואל מה ניתן ללמד בתחום ידע אלא איך ללמד בהתאם להתפתחותו הספציפית של ילד מסוים וקבוצת בני גילו. תכנית הלימודים וצורת ההוראה משתנות בהתאם משנה לשנה; מתודת ההוראה ומעל לכל נפשו של המורה עצמו, חייבים להיות חדורים בכוח המחייה של האמנויות

כך חוברים המדע, האמנות והמוסריות העמוקה יחדיו ליצירה של אמנות חינוכית חדשה אשר יעדה הוא  האדם השלם והחופשי, אשר עם הגיעו לבגרות יבחר בדרכו ובמטרת – חייו מתוך רצונו שלו, ויוכל להגשימן בעזרת מיטב כוחות הרוח, הנפש והגוף שעורר החינוך בתוכו.

בשנות הגן, חווה הילד את העולם והמציאות סביבו קודם כל דרך המישור של תנועה, עשייה וחיקוי ועל כן, מוקד הפעילות והעשייה החינוכית מכוון לחוויית החושים, פעילות גופנית במובן הרחב ועידוד המשחק החופשי. על בסיס גופני הרמוני ובריא, נפש מלאת דמיון וחושים מפותחים יתפתחו בהמשך כל הכוחות הדרושים ללמידה והשכלה.

בשנות בית-הספר היסודי מכוונים את התלמידים לפיתוח עולמם הפנימי והרגשי. הידע לכשעצמו, איסוף האינפורמציה, האימון השכלי והלמידה המופשטת מפנים מקומם בגיל זה לטובת לימוד עתיר חוויות ויצירתי, הקשור לעולמו הפנימי של הילד. החינוך נעשה בעיקרון של אמנות שבאמצעותה ניתן לפתח את כוחות הרגש ולאפשר לכל ילד או חבר בקהילה לגלות את המעיין היצירתי החי בתוכו, ולחוות בצורה חדשה את עולם הצבע, הצליל והמילה סביבו. אם כן, הרוח של "אמנות שהיא חינוך – וחינוך שהוא אמנות" נעשה בדגש של חוויה ועיצוב העולם הפנימי ברמה חברתית וקבוצתית.

בשנות התיכון, נעשה דגש עם לימוד מלא התלהבות ועניין. הלימוד הוא רב תחומי, מקיף ואינטגרטיבי. הילדים שותפים בתהליכי הלימוד והם יוזמים והלימוד הופך ליותר עצמי ובוגר. העיסוק באמנות הופך לתהליכים אמנותיים מקצועיים וממוקדים המגיעים לשיא בפרויקטים משותפים בתחומי האמנות.

ענף מיוחד של החינוך האנתרופוסופי התפתח בעבודה עם ילדים ומבוגרים הזקוקים לטיפוח נפשי מיוחד. בבסיס התפיסה של החינוך המרפא והריפוי החברתי עומדת האבחנה כי לכל אדם "גרעין רוחני בריא" המנסה להתמודד עם אתגרי החיים, להתפתח, למצוא טעם ומשמעות גם כאשר התנאים החברתיים, הגופניים או הנפשיים סביב אותו "גרעין" מגבילים או מקשים ביותר. ילדים ומבוגרים בעלי צרכים מיוחדים זקוקים לתנאים מיוחדים שיאפשרו לאיכויות העדינות החיות בנפשם לגדול ולהתפתח.

הקהילה המרפאת נבנית מתוך ההבנה שבמפגש בין אנשים הקרויים "בריאים" לבין אנשים בעלי צרכים מיוחדים נוצר פתח למסע של גדילה והשתנות עבור אנשי הצוות והמטופלים כאחד. המטרה היא ליצור קהילה תומכת שבה יובלט הצד האנושי של כל אדם, יהיו כישוריו וחולשותיו כאשר יהיו. להפתעתם של רבים, מתברר כי בסביבה מוגנת ותומכת, מסוגלים אנשים בעלי צרכים מיוחדים ליצור בספירה האומנותית והחברתית, ואף להביא איכויות נדירות של תמימות, חום ואהבה, המהוות, לא פעם, מרפא לאנשים החיים והעובדים איתם. בקהילה המרפאת מושם דגש מיוחד על עיצוב הסביבה – הן המרחב הפיזי, הביתי, והן "סביבת הזמן". סביבה יפה והרמונית, שעוצבה מתוך תשומת לב, מחומרים טבעיים, קוראת לאדם ליצור בעצמו דברים יפים ומלאי חיים. סדר היום מכיל התכוונות משותפת אל האור שבתוכנו, חיבור למחזוריות שבחיי נפש האדם וחיבורו לעולם החיצון.

עבור המחנך המרפא והמרפא החברתי הקהילה אינה "מקום עבודה" במובן הרגיל של המילה. למעשה הוא נדרש לעמדה פנימית מיוחדת, ההופכת את העבודה לשליחות ואף לדרך של התפתחות עצמית. עבודת המחנך על עצמו, במטרה לפתח יכולת אמפתית, ביקורת עצמית, חוש אסתטי ויכולות אומנותיות, מתחילה בזמן לימודיו ונמשכת אל תוך החיים המקצועיים. מובן שאיש אינו יכול להגיע לרמה הנשאפת בכל התחומים, וכאן באה עבודת הצוות לעזרת המחנך הבודד.

כפר רפאל קהיליה שיקומית: http://www.krafael.co.il/

קמה – קהילה מרפאה בהרדוף: http://www.kamah.org.il/

http://www.antro.co.il/study/schools.html

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support